Dienstag, 9. Dezember 2008

Wojciech Fangor


remains the only Polish artist to have had an individual exhibition at the Guggenheim Museum in New York

Wojciech Fangor - painter, graphic artist, sculptor, and co-creator of the Polish poster school - has shaped his artistic path around the concept of space and the light that emanates from it. His highly varied output is very accurately described by Magdalena Dabrowski, American art critic and curator at New York's Museum of Modern Art: "Exploring colour, space and their manifold relationships as his fundamental means of expression, the artist evolved a unique visual language reflecting his artistic interests, discoveries and innovations. His very personal approach to form and the manner in which it was intended to affect viewers resembled much more closely the three-dimensional perception of sculptors or architects, than that of painters with their emphasis on the two-dimensional and the mimetic."

Wojciech Fangor (born 1922) studied painting under professors Tadeusz Pruszkowski and Felicjan Szczesny-Kowarski during World War II. He was awarded an arts degree and diploma by the Academy of Fine Arts in Warsaw in 1946. He was involved in the Socialist Realist current and created numerous Socialist Realist paintings (including Matka Koreanka / Korean Mother, Postacie / Figures) and posters. In the second half of the 1950s he began producing abstract paintings and became fascinated with the spatial relationships between them. His exhibition titled "Studium przestrzeni" / "A Study of Space" at the Salon "Nowej Kultury" / "New Culture" Salon in Warsaw (1958) was composed of twenty "optical" paintings of various formats arranged irregularly in the gallery. It proved a sensation, was dubbed an important artistic event, and is now considered to have been the first artistic "environment" ever created in Poland. In 1966 the artist immigrated to the United States. He became a leading representative of the up-and-coming Op-art movement. In his work he focused on issues of color and light. Showing light, its spectrum, the chromatic effects of its separation became Fangor's primary aim in his paintings. He produced canvasses composed of colored circles and waves. With pulsating, vibrating contours, his forms generated an impression of movement and various optical illusions. The artist exhibited at some of the world's most famous and prestigious galleries and museums and lectured at a number of notable American universities and colleges. Fangor remains the only Polish artist to have had an individual exhibition at the Guggenheim Museum in New York. In the 1970s the artist reverted to figurative art; however, space continues to play the primary role in his art. The faces and figures that appear in the artist's canvasses generate a singular emotional space. Fangor is interested in the mass media and the television image inspires much of his work. He has created a series of seemingly realistic images built of small dots that imitate electronic pixels. He is the author of numerous spatial arrangements as well as architectural and scenery designs. In 1989 Wojciech Fangor granted one hundred nine of his works to the Polish state (they were incorporated into the contemporary art collection of the Jacek Malczewski Museum in Radom). Ten years later the artist returned to Poland. He lives and works in an old mill he renovated himself, located in the town of Bledow, midway between Warsaw and Radom.

See also http://en.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Fangor

Wyznacznikiem artystycznej drogi Wojciecha Fangora - malarza, grafika, rzeźbiarza, współtwórcy polskiej szkoły plakatu, stała się przestrzeń i emanujące z niej światło. Jego różnorodną twórczość trafnie scharakteryzowała Magdalena Dąbrowski, amerykański krytyk i kurator nowojorskiego Museum of Modern Art: "Kolor i przestrzeń oraz ich wzajemne relacje stanowiły podstawowe środki ekspresji artysty, dzięki którym stworzył swój własny język, odzwierciedlający jego artystyczne zainteresowania, poszukiwania i odkrycia. Właściwe dla niego postrzeganie formy i założone oddziaływanie jej na widza były zdecydowanie bardziej rzeźbiarsko-architektoniczne niż percepcja malarska."

Wojciech Fangor (rocznik 1922) w latach II wojny światowej uczył się malarstwa u prof. Tadeusza Pruszkowskiego i prof. Felicjana Szczęsnego-Kowarskiego. Dyplom ukończenia warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych uzyskał w 1946 roku. Był zaangażowany w socrealizm; jest twórcą wielu socrealistycznych obrazów (m.in. Matka Koreanka, Postacie) i plakatów. W drugiej połowie lat 50. zaczął malować obrazy abstrakcyjne, pasjonować się zależnościami przestrzennymi występującymi między nimi. Jego wystawa Studium przestrzeni w warszawskim salonie "Nowej Kultury" (1958), zbudowana z 20 "optycznych" obrazów rożnych formatów rozmieszczonych nierównomiernie w przestrzeni galerii, wywołała sensację. Stała się wydarzeniem artystycznym, uznana została za pierwsze polskie environments. W 1966 roku artysta wyjechał na stałe do Stanów Zjednoczonych. Został czołowym przedstawicielem rodzącego się op-artu. W swoich pracach skupił się na problemach koloru i światła. Zasadniczym celem obrazów Fangora stało się ukazanie światła, jego widma, chromatycznych efektów jego rozszczepienia. Tworzył obrazy skomponowane z kolorowych kręgów i fal, o pulsujących, rozedrganych konturach, dających wrażenia ruchu, wzrokowych złudzeń.

Wystawiał w słynnych, prestiżowych galeriach i muzeach. Wykładał w kilku renomowanych uczelniach amerykańskich. Jest jedynym polskim artystą, który miał wystawę indywidualną w nowojorskim Guggenheim Museum. W latach 70. powrócił do figuracji. Nadal jednak główną rolę w jego sztuce odgrywa przestrzeń. Pojawiające się na płótnach artysty twarze, postacie tworzą szczególną przestrzeń emocjonalną. Interesuje się środkami masowego przekazu, inspiruje go obraz telewizyjny. Stworzył cykl pozornie realistycznych obrazów zbudowanych z drobnych plamek, naśladujących elektroniczne piksele. Jest autorem wielu aranżacji przestrzennych i architektonicznych, scenografii. W 1989 roku Wojciech Fangor podarował państwu polskiemu 109 swoich dzieł (znajdują się one w zbiorach sztuki współczesnej Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Dziesięć lat później powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w wyremontowanym przez siebie starym młynie w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.

Zobacz tak
że:
http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/os_fangor_wojciech
http://en.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Fangor

Keine Kommentare: