Sonntag, 9. Oktober 2011

Wybory do Sejmu i Senatu RP


Hier im Generalkonsulat in Köln herrschte heute reger Verkehr. Polen, nicht nur aus NRW, eilten mit den ganzen Familien, ihre Stimmen abzugeben und damit  ihren Einfluss auf die Richtung der Weiterentwicklung ihrer Heimat nicht aus der Hand zu geben. Die meisten empfanden die Wahlen als einen festlichen Akt, bürgerliche Pflicht und bewusste Freude, Staatsbürger eines demokratischen, europäischen Staates zu sein. 




Hier die Umfrageergebnisse VOR den Wahlen. Die Endergebnisse müssen noch abgewartet werden.  
Es sieht so aus, dass zum ersten Mal in der Geschichte des freien Polens - seit 1989, die regierende Partei wiederholt am Ruder bleibt und die Opposition nicht zum Zuge kommt. 




Sejm, pierwsza izba polskiego parlamentu, jest powoływany w wyborach powszechnych, bezpośrednich, równych, proporcjonalnych, w tajnym głosowaniu.
W wyborach mogą brać udział osoby posiadające czynne prawo wyborcze,  czyli prawo wybierania.
Czynne prawo wyborcze posiadają osoby pełnoletnie (powyżej 18. roku życia),  które nie zostały pozbawione takiego prawa wyrokiem sądu lub Trybunału Stanu oraz nie są ubezwłasnowolnione z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego.
Bierne prawo wyborcze, czyli prawo wybieralności, ma każdy obywatel polski, który posiada prawo wybierania i ukończył: 21 lat (w przypadku wyborów do Sejmu) lub 30lat (w przypadku wyborów do Senatu). Zorganizowanie wyborów ustala prezydent nie później niż 90 dni przed końcem kadencji. Kadencja Sejmu trwa cztery lata. O ważności przeprowadzonych wyborów decyduje Sąd Najwyższy.
© Konrad Kalbarczyk/FORUM
Sejm składa się z 460 posłów. W rozumieniu prawa każdy poseł jest reprezentantem narodu. Z tego względu przysługuje mu wiele szczególnych przywilejów, które mają umożliwić właściwe wypełnianie mandatu poselskiego. Najważniejsze z nich to: immunitet materialny, wyłączający odpowiedzialność materialną, i immunitet procesowy, uniemożliwiający pociągnięcie posłów do odpowiedzialności karnej. O zdjęciu lub ograniczeniu immunitetu decyduje Sejm.
Posłowie posiadają także szereg innych przywilejów, które wspomagają pełne wykonywanie mandatu. Należą do nich: prawo do uposażenia i diet parlamentarnych, prawo do środków na utrzymanie biur poselskich, do bezpłatnych przejazdów publicznymi środkami lokomocji, do urlopu w zakładach pracy w czasie sprawowania funkcji posła. Istnieją także liczne ograniczenia wynikające z pełnionych przez posła funkcji. Dotyczą one zakazu prowadzenia działalności gospodarczej związanej z osiąganiem korzyści z majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego. Poseł nie może także łączyć mandatu z innymi funkcjami publicznymi – nie może być wybrany na urząd Prezydenta RP, zasiadać w obu izbach parlamentu. Nie może też łączyć mandatu z funkcją prezesa Najwyższej Izby Kontroli lub Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, ambasadora RP, nie może być także prokuratorem, sędzią, żołnierzem w czynnej służbie, policjantem oraz być zatrudnianym w administracji publicznej (z wyłączeniem członka rządu i sekretarza stanu).

Senat Rzeczypospolitej jest drugą izbą polskiego parlamentu. Powoływany jest na drodze wyborów zarządzanych przez Prezydenta w tych samych terminach co wybory do Sejmu.
Ordynacja wyborcza do Senatu różni się od ordynacji sejmowej tylko zasadą większości względnej. O ile do Sejmu wchodzą posłowie według zasady proporcjonalności, o tyle za wybranych do Senatu uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnych głosów. Senat liczy 100senatorów, a jego struktura organizacyjna jest bardzo podobna do struktury Sejmu. Tworzą ją Marszałek Senatu, Prezydium Senatu, Konwent Senatu i komisje senackie.
Praca Senatu odbywa się podczas posiedzeń plenarnych oraz w komisjach senackich. Najczęściej przedmiotem obrad są projekty ustaw przedstawionych przez Sejm. Prace Senatu wynikają z zadań, jakie ma do zrealizowania druga z izb polskiego parlamentu.


Najważniejsze zadania Senatu


- opiniowanie ustaw uchwalanych przez Sejm, wnoszenie poprawek lub odrzucanie przedstawionych ustaw w całości,
- udział w powoływaniu organów państwa – Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Krajowej Rady Sądownictwa,
- inicjatywa ustawodawcza jest konstytucyjnym prawem Senatu do tworzenianowych ustaw.



Warto pamiętaćSejm składa się z 460 posłów. W rozumieniu prawa każdy poseł jest reprezentantem narodu. Sejm pracuje podczas posiedzeń plenarnych oraz posiedzeń komisji sejmowych. Wszystkie obrady Sejmu są jawne. W wyjątkowych sytuacjach Sejm może podjąć decyzję o utajnieniu obrad. Kadencja Sejmu trwa 4 lata, ale może zostać skrócona na mocy uchwały Sejmu lub zarządzeniem Prezydenta RP. Podstawowe zadania Sejmu RP sprowadzają się do wykonywania funkcji ustawodawczej, kontrolnej oraz do tworzenia lub powoływania organów państwowych.


Senat liczy 100 senatorów. Jego praca odbywa się podczas posiedzeń plenarnych oraz w komisjach senackich. Do najważniejszych zadań Senatu należą: opiniowanie uchwalanych ustaw oraz udział w powoływaniu organów państwa.



Schemat prezentujący przebieg trybu ustawodawczego:
Przebieg trybu ustawodawczego
źródło informacji w języku polskim:      http://www.sciaga.pl/

Keine Kommentare: